Meldingen

Verzamelvoorstel

Verzamelvoorstel

In het verzamelvoorstel nemen we budget neutrale wijzigingen (geen saldo effect) mee die in hoofdzaak financieel-administratief van aard zijn. Bij deze wijzigingen mag géén sprake zijn van een beleidsmatige afweging of bestuurlijke keuze. Verschuivingen in uitvoeringskosten vallen hier ook onder en/of de uitwerking van eerdere besluitvorming door uw raad (bijvoorbeeld doorvoeren bezuinigingen, uitvoering van projecten). Onder deze aanpassingen vallen op basis van bovenstaande criteria ook:

  • In hoge mate boekhoudkundige aanpassingen;
  • Correctieboekingen: technische, budget neutrale aanpassingen van eerdere wijzigingen;
  • Wijzigingen die betrekking hebben op nieuwe geldstromen en voldoen aan bovenstaande criteria met verwijzing naar het beleidsstuk;
  • Wijzigingen die effect hebben op één of meerdere taakvelden en/of programma’s en voldoen aan bovenstaande criteria;
  • Actualisatie van onderhoudsreserves;
  • Actualisatie van bijdragen met budget neutraal effect waarbij de gemeente Nijmegen optreedt als centrumgemeente;
  • Actualisatie van rijks- en provinciale bijdragen of bijdragen van anderen waarvan het bestedingsdoel vastligt (hetzij vastgelegd door degene die de bijdrage verleent, hetzij door de gemeenteraad vastgelegd) voor zover niet meegenomen in de mei- en septembercirculaire (voorbeelden: op basis van een beschikking, zoals bestrijding extremisme of bestrijding onderwijsachterstanden);
  • Taakmutaties die uitwerking zijn van eerdere raadsbesluiten;
  • Budget neutrale bijstelling detachering bij derden én interne dienstverlening;
  • Budgetoverhevelingen naar het volgende begrotingsjaar. In de 2 e Voortgangsmonitor nemen we een totaaloverzicht op met de voorgestelde budgetoverhevelingen.

Alle wijzigingen worden voorzien van een korte inhoudelijke toelichting, zodat uw raad het belang van de aanpassing zelf af kan wegen. De wijzigingen verwerken we, voor zover van toepassing, meerjarig.

Budgetoverhevelingen

We stellen voor de volgende budgetten over te hevelen naar 2023. Na de tabel volgt per post een toelichting.

Bedragen x € 1.000

Programma

B-L

 2023

 2024

 2025

 2026

 2027

1. Havens

Bereikbaarheid

1.000

-1.000

0

0

0

Financiën

B

0

1.000

0

0

0

-1.000

0

0

0

0

2. POK-middelen

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

543

-543

0

0

0

Financiën

B

0

543

0

0

0

-543

0

0

0

0

3. Dichterbij dan je denkt

Werk en Inkomen

376

-376

0

0

0

Financiën

B

0

376

0

0

0

-376

0

0

0

0

4. Verduurzaming monumenten

Cultuur en Cultureel Erfgoed

200

-200

0

0

0

Financiën

B

0

200

0

0

0

-200

0

0

0

0

5. Experiment Gesloten Coffeeshopketen

Veiligheid

196

-196

0

0

0

Financiën

B

0

196

0

0

0

-196

0

0

0

0

6. Groencompensatie Landgoed Grootstal

Openbare ruimte

155

-155

0

0

0

Financiën

B

0

155

0

0

0

-155

0

0

0

0

7. Implementatie Wet Open Overheid

Bestuur en organisatie

300

-150

-150

0

0

Financiën

B

0

150

150

0

0

-300

0

0

0

0

8. Chip Integration Technology Center

Economie en toerisme

389

-389

0

0

0

Financiën

B

0

389

0

0

0

-389

0

0

0

0

9. VIA-T

Economie en toerisme

1.000

-1.000

0

0

0

Financiën

B

0

1.000

0

0

0

-1.000

0

0

0

0

10. IRMA Yivi

Bestuur en organisatie

175

-175

0

0

0

Financiën

B

0

175

0

0

0

-175

0

0

0

0

11. Uitvoeringsprogramma Luchtkwaliteit

Openbare ruimte

150

-150

0

0

0

Financiën

B

0

150

0

0

0

-150

0

0

0

0

12. Omgevingswet

Wonen en stedelijke ontwikkeling

150

-150

0

0

0

Financiën

B

0

150

0

0

0

-150

0

0

0

0

13. Inburgeringswet/Onderwijsroute

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

448

-300

-148

0

0

Financiën

B

0

300

148

0

0

-448

0

0

0

0

14. Actieplan Inclusie

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

120

-120

0

0

0

Financiën

B

0

120

0

0

0

-120

0

0

0

0

15. Sterke sociale basis ouderen

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

100

-100

0

0

0

Financiën

B

0

100

0

0

0

-100

0

0

0

0

16. Ruimte voor Ontmoeting NDW21

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

100

-100

0

0

0

Financiën

B

0

100

0

0

0

-100

0

0

0

0

17. Antidiscriminatie

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

100

-100

0

0

0

Financiën

B

0

100

0

0

0

-100

0

0

0

0

18. Actieplan Hartje Nijmegen

Economie en toerisme

100

-100

0

0

0

Financiën

B

0

100

0

0

0

-100

0

0

0

0

19. Aardgasvrij Nijmegen

Openbare ruimte

900

-900

0

0

0

Financiën

B

0

900

0

0

0

-900

0

0

0

0

20. Energie besparen

Openbare ruimte

1.600

-1.600

0

0

0

Financiën

B

0

1.600

0

0

0

-1.600

0

0

0

0

21. Armoede en Schulden

Werk en Inkomen

1.200

-1.200

0

0

0

Financiën

B

0

1.200

0

0

0

-1.200

0

0

0

0

22. Taal voor Ontheemden Oekraïne

Onderwijs

144

-144

0

0

0

Financiën

B

0

144

0

0

0

-144

0

0

0

0

23. Kansengelijkheid in het Onderwijs

Onderwijs

440

-440

0

0

0

Financiën

B

0

440

0

0

0

-440

0

0

0

0

24. Wet Goed Verhuurderschap

Wonen en stedelijke ontwikkeling

90

-90

0

0

0

Financiën

B

0

90

0

0

0

-90

0

0

0

0

1. Havens (€ 1.000.000)
In 2022 en 2023 heeft de raad een bedrag van € 3.000.000,- toegewezen voor het verbeteren van de toegankelijkheid van de havens. Hiervoor hebben we de Kanaalhavens al gebaggerd.  Met het resterende budget hebben het plan om de Waalhaven ook te laten baggeren.  De Waalhaven heeft een speciale positie binnen de Nijmeegse havens vanwege zijn ligplaatsen voor verschillende doeleinden, waaronder opvangschepen voor Oekraïners, het KSCC (Katholiek Sociaal Cultureel Centrum voor de binnenvaart), Brandweer, Politie, Rijkswaterstaat, als vluchthaven voor beroepsvaart en als woonomgeving voor woonschepen. De toegankelijkheid van deze haven is een aanzienlijke uitdaging. We hebben een aanbieding ontvangen van Rijkswaterstaat voor het baggerwerk, maar zij zijn niet in staat om dit in 2023 nog uit te voeren. Desondanks zullen we in 2023 alle benodigde vooronderzoeken uitvoeren met betrekking tot het baggerproject, zodat we goed voorbereid zijn wanneer het daadwerkelijke baggeren plaatsvindt.

2. POK-middelen (€ 542.770)

In de meicirculaire 2022 zijn naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag middelen toegevoegd aan de decentralisatie uitkering vrouwenopvang. De zogenaamde POK-middelen ontvangen we voor de jaren 2022-2025.

In onze regionale aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling zijn hiervoor een aantal speerpunten benoemd. Voor de uitwerking hiervan is dit jaar gestart met de voorbereiding van de proeftuin: “Samen Verder” en het regionaal expertisepunt scheiden, ook beide passend bij het doel van de POK middelen. Voor de proeftuin heeft het Rijk hiervoor in 2023 een subsidie toegekend. Voor 2024 wordt tevens een subsidie toegekend maar deze bedraagt slechts de helft en is daardoor onvoldoende dekkend. Het Rijk heeft ook aangegeven dat POK-middelen tevens voor dit doel ingezet kunnen worden.

De subsidieverstrekking voor 2023 was lange tijd onzeker dus is vorig jaar al besloten om de POK-middelen van 2022 over te hevelen naar 2023. Subsidie is ontvangen en daarom willen we deze middelen nu overhevelen naar 2024.  

3. Dichterbij dan je denkt (€ 376.314)

Het bedrag, dat het Rijk middels de septembercirculaire 2022 en de meicirculaire 2023 aan centrumgemeente Nijmegen voor de arbeidsmarktregio Rijk van Nijmegen heeft ontvangen, is nog niet volledig besteed. De termijn om projecten te kunnen initiëren en uitvoeren was hier voor te kort mede omdat er gekeken wordt naar het voorzetten van bestaande, succesvolle projecten in plaats van het ontwikkelen van nieuwe projecten. Voor het jaar 2024 verwachten wij hier beter zicht op te hebben. Belangrijk is dat er daarvoor nog middelen beschikbaar moeten zijn om een vervolg te kunnen geven aan de uitvoering. Wij verzoeken derhalve om de niet bestede middelen in 2023 van € 376.314 over te hevelen naar het jaar 2024.

4. Verduurzaming monumenten (€ 200.000)

We stellen voor de subsidie bestemd voor monumenten (verduurzaming) van 2023 naar 2024 over te hevelen. De subsidieregeling (cofinanciering van een provinciale subsidieregeling) wordt in het najaar 2023 vastgesteld. De resterende tijd is te kort voor het aanvragen en toekennen van subsidies.  Door overheveling kunnen we in 2024 extra veel eigenaren helpen. Met een goede communicatiestrategie kunnen we veel eigenaren informeren en hen ook nog de tijd geven om een vergunning aan te vragen die nodig is om de subsidie te kunnen verkrijgen.

5. Experiment Gesloten Coffeeshopketen (€ 196.000)

Het verwachte startmoment van het Experiment Gesloten Coffeeshopketen is met een jaar uitgesteld naar 2024. Hierdoor starten we ook later met de voorbereidingen (zoals scholing, voorlichting, projectmanagement en juridische ondersteuning). De kosten die hiermee gemoeid zijn, zullen we volgend jaar gaan maken. Daarom willen we het gehele openstaande bedrag van € 196.000 meenemen naar volgend jaar.

6. Groencompensatie Landgoed Grootstal/NEBO (€ 155.000)

Het college is op 26 januari 2021 (besluitnr. 4.15) akkoord gegaan met de aankoop en doorlevering van een perceel grasland van Staatsbosbeheer, gelegen aan de Sint Jakobsweg, ter bevordering van natuur- en landschapsontwikkeling aan de groene randen van de stad. De aankoopkosten en verkoopbaten kwamen hierbij terecht op het groenbudget Stadsontwikkeling (Stadslandbouw 60853), evenals een financiële bijdrage ad € 185.000 vanuit de NEBO-grondexploitatie (c.q. vergoeding door projectontwikkelaar ter compensatie van de waardevermindering van de grond). Deze € 185.000 was daarbij bestemd als dekking voor groencompensatiemaatregelen. Vanwege de lange voorbereidingstijd voor de compensatiemaatregelen lukt het niet de beschikbare middelen in 2023 te besteden. Er lopen inmiddels gesprekken met De Warmoes en met Natuurmonumenten (Kop van Malden) om deze middelen in te zetten voor twee projecten die onze doelen voor stadslandbouw en  landschapsontwikkeling helpen te bereiken. We stellen hiertoe voor € 155.000 over te hevelen naar 2024.

7. Implementatie van de Wet Open Overheid (WOO) (€ 300.000)

In de meicirculaire 2021 is door het Rijk via het gemeentefonds budget beschikbaar gesteld voor de kosten die gemeenten maken voor de implementatie van de Wet Open Overheid (WOO). Het betreft een initiatiefwet uit de Tweede Kamer die beoogt de gehele overheid transparanter en toegankelijker te maken. Met dit wetsvoorstel geven de initiatiefnemers zowel de actieve als de passieve openbaarmaking van overheidsinformatie een nieuwe basis, verankeren het recht op toegang tot informatie wettelijk en beogen zij de informatievoorziening en informatiehuishouding van het Rijk en decentrale overheden te verbeteren. De financiële middelen bestaan uit zowel incidentele als structurele middelen. De incidentele middelen bestemd voor het verbeteren van systemen, het opleiden van medewerkers en het aanpassen van processen en de organisatie. De structurele middelen zijn bedoeld voor de actieve openbaarmaking van de informatiecategorieën zoals genoemd in de WOO, het aanwijzen van een contactfunctionaris en het beheer en onderhoud van systemen.  In 2023 is de implementatie binnen de gemeente Nijmegen weliswaar voorbereid, maar zijn de middelen nog niet tot besteding gekomen. Dit zal in 2024 en 2025 plaatsvinden. Om deze reden stellen we voor het budget van 2023 over te hevelen naar 2024
van € 150.000,- en 2025 van € 150.000,-

8. Chip Integration Technology Center (CITC) (€ 389.000)

Aan het CITC verstrekken we een meerjarige subsidie (vanaf 2019) van totaal € 2 miljoen. In verband met een overeengekomen wijziging in het betalingsschema van de subsidie, hevelen we € 389.000 over naar 2024.

9. Via-T (€ 1.000.000)

Omdat we zien dat de transitie naar een circulaire en duurzame economie niet vanzelf gaat, hebben we in het coalitieakkoord € 1 miljoen gereserveerd voor een bijdrage aan het initiatief VIA-T. De plannen voor VIA-T worden op dit moment door de initiatiefnemers verder uitgewerkt. We verwachten in 2024 een besluit te kunnen nemen over een bijdrage aan dit initiatief. We hevelen de middelen daarom over van 2023 naar 2024.

10. IRMA/Yivi (€ 175.000)
In het coalitieakkoord 2022-2026 is voor het invoeren van IRMA/Yivi (de naam is inmiddels aangepast van Irma naar Yivi) als digitale identiteitsvoorziening eenmalig € 250.000 en jaarlijks € 20.000 toegevoegd voor de extra uitlevering van BRP-gegevens aan IRMA/Yivi. Dit omdat we willen dat Nijmegenaren meer grip krijgen op hun eigen digitale identiteit(en) en persoonsgegevens, zonder dat er onnodig persoonsgegevens worden gebruikt. De volledige implementatie van Yivi gaat dit jaar echter niet lukken. Zo vragen het toepassen van dataminimalisatie bij een aanvraag en de uitleg aan leveranciers van portalen meer tijd. Hierdoor zal een groot deel van de werkzaamheden volgend jaar pas plaatsvinden. Om deze reden stellen we voor € 175.000 van het niet bestede budget over te hevelen naar 2024.

11. Herprogrammering Uitvoeringsprogramma luchtkwaliteit (€ 150.000)

Op 23 september 2020 is met een raadsbesluit (88-202 ) het meerjarige uitvoeringsprogramma “Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit in 2030” vastgesteld. Hierin opgenomen was een financieel overzicht met de verwachte kosten per jaar. In de praktijk vinden afwijkingen plaats van de oorspronkelijke planning: sinds 2022 hebben we een subsidieregeling voor de aanschaf van elektrische laadpalen voor het MKB die een elektrische bestelbus aanschaffen. In totaal is €225.000 als subsidiebudget open gesteld, verdeeld over 2022, 2023 en 2024. In 2022 zijn geen aanvragen binnengekomen en in 2023 tot nu toe slechts €15.000 aan subsidie verleend. Het vraagt tijd voor ondernemers overgaan op de aanschaf van een elektrische bestelbus en bijbehorende laadpaal. Daarnaast zijn er levertijden aan verbonden. Met de naderende komst van de zero emissiezones stadslogistiek in 2025 verwachten we volgend jaar meer aanvragen. We stellen voor om € 150.000 over te hevelen naar volgend jaar.

12. Omgevingswet (€ 150.000)

Voor de invoering van de Omgevingswet heeft de Raad aanvullende middelen toegekend. Omdat de begrote lasten en baten niet geheel in de pas lopen met de ramingen in de diverse jaarschijven van de Stadsbegroting stellen we voor om € 150.000 over te hevelen naar 2024 om de invoering te kunnen realiseren.

13. Uitvoering Inburgeringswet 2021 (€ 100.000) en onderwijsroute (€ 348.000)

In 2022 is de nieuwe Inburgeringswet 2021 formeel in gegaan. Gemeente zijn vanaf die datum verantwoordelijk voor de regie op het totale inburgeringstraject inclusief het aanbod van de inburgeringsvoorzieningen.

  • Het aantal statushouders en daarmee het aantal inburgeraars stijgt de komende jaren fors. De uitvoeringskosten zullen daardoor ook stijgen. De middelen van het Rijk zijn niet kostendekkend omdat het beschikbare budget vanuit het Rijk voor de uitvoeringskosten, niet gelijk is gesteld aan de fluctuaties binnen de asielinstroom. Door eerdere budgetoverhevelingen is er nú geen tekort in 2023, maar voor 2024 wordt dit wel verwacht. Ook wordt de wet nog steeds niet in volle omvang uitgevoerd.
  • De ‘Onderwijsroute’  is een relatief duur traject dat we als gemeente verplicht  moeten aanbieden aan onze inburgeraars. Het rijk financiert deze onderwijsroute middels twee verschillende Spuk-uitkeringen en omdat deze niet voldoende blijken te zijn ook nog via een eenmalige a-structurele bijdrage. Deze a-structurele bijdrage is voor voorziene tekorten voor onderwijsroutes die starten in 2022-2024. De duur van een onderwijsroute is minimaal 2 jaar; de kosten lopen dus langer door. De Spuk-middelen blijven via een OMBD beschikbaar. Voor deze a-structurele middelen ter dekking van de onderwijsroute wordt budgetoverheveling voorgesteld.

14. Actieprogramma Inclusie voor mensen met een beperking (€ 120.000)

Met het coalitieakkoord is € 300.000 vrijgemaakt voor activiteiten die bijdragen aan verwezenlijking van de doelen uit het actieprogramma inclusie. Belangrijk uitgangspunt voor de uitvoering is de samenwerking met en actieve rol van ervaringsdeskundigen bij het verder uitwerken van doelen en activiteiten en de inzet van de middelen.  Door extra te investeren in deze samenwerking is nu een goede projectstructuur gerealiseerd, maar konden niet alle geplande activiteiten voor 2023 worden gerealiseerd.  Zo was het de bedoeling een deel van het budget 2023 in te zetten voor het organiseren van een subsidieregeling gericht op het faciliteren van fysieke aanpassingen om de toegankelijkheid van gebouwen, entrees e.d. te verbeteren. Door het overhevelen van € 120.000 naar 2024 is het mogelijk om naast de geplande activiteiten voor 2024 deze regeling alsnog te realiseren. Hiermee kunnen we een flinke stap zetten in het toegankelijker maken van de stad.

15. Sterke sociale basis ouderen (€ 100.000)

Via de decembercirculaire 2022 zijn er middelen ontvangen voor een sterke sociale basis voor ouderen. In verband met personele krapte zijn deze middelen niet besteed in 2023. Door overheveling van dit budget van €100.000  naar 2024 worden deze middelen alsnog ingezet voor het originele doel van de decentrale uitkering: een sterke sociale basis voor ouderen; voor activiteiten die de vitaliteit en gezondheid van ouderen stimuleren, waardoor zij beter, langer en meer kunnen participeren in de samenleving.

16. Ruimte voor ontmoeting NDW21 (€ 100.000)

Door stijgende bouwkosten en langere levertijden hebben de woningen van NDW21 vertraging opgeleverd. Hiermee zijn de overige voorzieningen rond NDW21 ook vertraagd. Het gereserveerde budget voor de ontmoetlocatie rond NDW21 is hiermee niet (volledig) benut. We stellen voor een budget van €100.000 over te hevelen naar 2024 voor de uitvoering van de ontwikkeling en uitvoering van HEEM als ontmoetlocatie op NDW21.

17. Antidiscriminatie (€ 100.000)

In het coalitieakkoord zijn middelen vrijgemaakt voor het ontwikkelen en uitvoeren van antidiscriminatiebeleid. In verband met personele krapte zijn de middelen bestemd voor de beleidsontwikkeling in 2023  niet besteed. Voorstel is  een budget van € 100.000 over te hevelen naar 2024 zodat we met een versneld en interactief proces met de stad aan het eind van het jaar zowel het beleidskader hebben uitgewerkt als concrete maatregelen en preventie activiteiten hebben geïnitieerd die bijdragen aan de anti-discriminatiedoelstelling.

18. Actieplan Hartje Nijmegen (€ 100.000)

We hevelen € 100.000 over naar 2024. De invulling  van Actieplan Hartje Nijmegen werd begin april vastgesteld waardoor de projecten pas in het 2e kwartaal zijn opgestart. Veelal zijn dit tijdsgebonden projecten waarvan uitvoering noodzakelijk plaatsvindt in het plantseizoen (vergroening) of de zomer (weersafhankelijk). Dit is niet voor alle projecten gelukt. Deze € 100.000 is reeds gekoppeld aan diverse projecten vastgesteld in het Actieplan, mét de stad en vóór de stad, waarvan uitvoering is toegezegd aan de inzenders.

19. Energie besparen (€ 1.600.000)

Voor Energie Besparen is vanuit het Coalitieakkoord in 2023 € 1,7 miljoen beschikbaar gesteld. Naast de benodigde middelen voor inzet van formatie is € 1,6 miljoen bestemd voor uitvoering van maatregelen, voorzieningen en regelingen in het kader van Energie Besparen. Naast de gemeentelijke middelen zijn ook rijksmiddelen ontvangen om in de komende jaren uitvoering te geven aan de regeling van Energie  Besparen. Om de rijksmiddelen volledig te benutten en niet (deels) kwijt te raken gebruiken we deze voor de uitgaven in 2023 en worden de gemeentelijke middelen in 2024 en 2025 aangewend. Om de komende jaren alle projecten en regelingen uit te kunnen voeren en aan verplichtingen (bewoners, rijk en overige derden) te voldoen hevelen we het niet-bestede deel van de gemeentelijke middelen over naar 2024.

20. Aardgasvrij Nijmegen (€ 900.000)

Voor Aardgasvrij Nijmegen is in 2023 € 6,2 miljoen beschikbaar gesteld. Onder Aardgasvrij vallen verschillende projecten zoals PAW Dukenburg en BES Hengstdal. Daarnaast zijn er regelingen in het kader van Energie Besparen en verplichtingen aan derden (bewoners, woningbouwcorporaties, rijk en Liander) bij de uitvoering van deze projecten en regelingen. Om de komende jaren deze projecten en regelingen uit te kunnen voeren en aan verplichtingen derden te kunnen blijven voldoen stellen we voor het niet-bestede deel van de middelen over te hevelen naar 2024.

21. Armoede en schulden (€ 1.200.000)
Het Rijk heeft in de meicirculaire 2023 € 1,4 miljoen beschikbaar gesteld voor de bestrijding van armoede en schulden. Hiervan willen we € 1,2 miljoen overhevelen naar 2024 voor onderstaande doelen.

  • Uitbreiding Finaniceel Expert in de Wijk (FEW)  (€ 250.000)

Versterken van de regie- en vroegsignaleringsfunctie van de Financieel Expert in de wijk.

  • Energiekosten Bijzondere Bijstand  (€ 300.000)

Via de individuele bijzondere bijstand creëren we in 2024 een vangnet voor financieel kwetsbare inwoners die door hoge energieprijzen in de problemen komen. In 2022 en 2023 was er energietoeslag; in 2024 is die er niet meer.

  • De wijk in – outreachend werken Armoede en Schulden (€ 400.000)

Uitbreiding van de outreachende aanpak om inwoners actief te informeren en te ondersteunen op het gebied van inkomensondersteunende voorzieningen en daarmee armoede te verminderen.

  • Bestaanszekerheid kwetsbare zwangeren bevorderen (€ 150.000)

Een gerichte aanpak voor zwangeren in een kwetsbare positie opzetten, om stress om bestaanszekerheid weg te nemen.

  • Ondersteunen kleine ondernemers op het gebied van geldzorgen (€ 100.000)

22. Extra Rijksmiddelen voor Taal voor Ontheemden uit Oekraïne (€ 144.011)

In de meicirculaire 2023 heeft het Rijk extra middelen (Nijmegen € 144.011) beschikbaar gesteld voor taalonderwijs aan ontheemden uit Oekraïne. Vanwege de omvang van de opgave is het niet haalbaar om het onderwijs voor deze doelgroep nog in 2023 te organiseren. Allereerst vraagt dit om een plan waarin wensen van de doelgroep en mogelijkheden van aanbieders goed op elkaar worden afgestemd. Daarnaast zullen onderwijsaanbieders docenten en vrijwilligers moeten werven om het plan uit te kunnen voeren. Tot slot duurt een onderwijstraject minimaal 20 weken wat in de resterende maanden van 2023 al niet meer haalbaar is. In overleg met de onderwijsaanbieders en het interne projectteam opvang vluchtelingen kiezen we ervoor om in januari 2024 van start te gaan.  Omdat inzet van de middelen in 2023 niet meer realistisch is hevelen we het budget over naar 2024.

23. Coalitie-akkoord middelen Kansengelijkheid in het Onderwijs (€ 440.000)

In het coalitieakkoord 2022-2026 heeft de Raad in 2023 € 1 miljoen beschikbaar gesteld voor een pakket aan maatregelen gericht op kansengelijkheid. Bij de behandeling van het RV ‘Gelijkwaardige kansen in het onderwijs (78/2023 dd 27092023)’ heeft de Raad bij de motie ‘Ongelijk investeren met jongerenwerk’ besloten om het aantal uren jongerenwerk bij betreffende PO en VO scholen uit te breiden en deze kosten daarvan “tot en met 2026 te dekken uit de nog niet bestede coalitieakkoordmiddelen 2023 voor gelijke kansen”. In 2023 is de beschikbare € 1 miljoen voor € 560.000 geprogrammeerd. Er resteert € 440.000 aan niet bestede coalitieakkoordmiddelen 2023 die op basis van de betreffende motie met een budgetoverheveling voor 2024 beschikbaar blijven.

24. Wet Goed Verhuurderschap (€ 90.000)
In het Coalitieakkoord van het rijk is afgesproken dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om malafide verhuurderschap en discriminatie op de huurmarkt gerichter aan te pakken. Deze afspraken worden uitgevoerd in de vorm van de Wet Goed Verhuurderschap die per 1 juli 2023 inwerking is getreden. De Wet introduceert een landelijke basisnorm voor Goed Verhuurderschap, in de vorm van algemene regels, waaraan verhuurders en verhuurbemiddelaars zich dienen te houden. Het Rijk heeft vanaf 2023 meerjarig middelen toegekend om gemeenten financieel te ondersteunen bij de implementatie en uitvoering van het wetsvoorstel. Om dit te kunnen realiseren stellen we voor om € 90.000 over te hevelen naar 2024.

Budget neutrale wijzigingen

Bedragen x € 1.000

Programma

B-L

 2023

 2024

 2025

 2026

 2027

1. Uitvoeringskosten

Financiën

92

75

75

75

75

Bestuur en organisatie

-1.799

-1.722

-1.722

-1.722

-1.722

Onderwijs

128

124

124

124

124

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

0

238

137

137

137

39

-196

-96

-96

-96

Werk en Inkomen

769

741

741

741

741

Wonen en stedelijke ontwikkeling

769

741

741

741

741

2. Tijdelijk verblijf 18+

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

290

0

0

0

0

-290

0

0

0

0

3. Zorg binnen Onderwijs

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

260

651

0

0

0

-260

-651

0

0

0

4. ZonMW Time of your Life

Onderwijs

B

50

0

0

0

0

-50

0

0

0

0

5. Centralisatie doorbraakbudget sociaal domein

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

-26

-26

-26

-26

-26

Werk en Inkomen

26

26

26

26

26

6. Landingsprogramma nieuwkomers

Onderwijs

B

45

0

0

0

0

-45

0

0

0

0

7. Aankoop vastgoed

Financiën

B

0

26

26

27

27

0

-26

-26

-27

-27

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

31

75

75

75

75

-31

-75

-75

-75

-75

8. Project Sociaal arrangeren

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

94

0

0

0

0

-94

0

0

0

0

9. Jong Volwassenen

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

0

0

0

0

0

10. Hondenuitlaatplaatsen (HUPS)

Bereikbaarheid

0

60

60

60

60

Openbare ruimte

0

-60

-60

-60

-60

11. Opvang ontheemden Oekraïne

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

1.400

0

0

0

0

-1.400

0

0

0

0

Werk en Inkomen

B

-1.400

0

0

0

0

1.400

0

0

0

0

12. Jeugdhulp academische centra

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

117

117

0

0

0

-117

-117

0

0

0

13. Decentralisatie uitkering Vrouwenopvang

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

121

0

0

0

0

-121

0

0

0

0

14. Logistics Valley regio Nijmegen

Bereikbaarheid

B

-22

-24

-24

-24

-24

22

24

24

24

24

Economie en toerisme

B

16

17

17

17

17

-16

-17

-17

-17

-17

15. Vierdaagsebeleid

Economie en toerisme

B

-7

-8

-8

-8

-8

7

8

8

8

8

16. Nieuwbouw De Hulsen

Financiën

B

0

1.790

0

0

0

0

-1.790

0

0

0

17. Huurderving Museum Het Valkhof

Cultuur en Cultureel Erfgoed

B

-250

-285

0

0

0

250

285

0

0

0

18. Noodfonds energie amateursportverenigingen

Sport

B

120

0

0

0

0

-120

0

0

0

0

19. Meerkosten energie zwembaden

Sport

B

1.532

0

0

0

0

-1.532

0

0

0

0

20. Praktijkondersteuner huisartsen (POH)

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

0

0

0

0

0

21. Ark van Oost

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

33

73

73

73

73

-33

-73

-73

-73

-73

22. Sport en bewegen

Sport

B

-30

-30

-30

-30

-30

30

30

30

30

30

23. Actualisering onderhoudsplan vastgoed

Bereikbaarheid

-471

0

0

0

0

Financiën

-16

0

0

0

0

Bestuur en organisatie

124

0

0

0

0

Cultuur en Cultureel Erfgoed

-962

0

0

0

0

Economie en toerisme

-7

0

0

0

0

Onderwijs

24

0

0

0

0

Openbare ruimte

-107

0

0

0

0

Veiligheid

-5

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

662

0

0

0

0

Wonen en stedelijke ontwikkeling

406

0

0

0

0

Sport

352

0

0

0

0

24. Medische Heroïne Behandeling

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

43

0

0

0

0

-43

0

0

0

0

25. Aanpassing decentrale uitkering Vrouwenopvang

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

0

0

0

0

0

26. Regionaal jeugdprogramma

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

0

32

30

27

27

0

-32

-30

-27

-27

27. Doorbraakteam Veilige en Zorgzame stad

Veiligheid

-221

-44

-44

-44

-44

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

221

44

44

44

44

28. Versterkingsgelden

Veiligheid

B

183

0

0

0

0

-183

0

0

0

0

29. Project RIO-IPTA

Veiligheid

B

471

691

0

0

0

-471

-691

0

0

0

30. Nazorg ex-gedetineerden

Veiligheid

B

67

0

0

0

0

-67

0

0

0

0

31. Reisdocumenten

Bestuur en organisatie

B

175

0

0

0

0

-175

0

0

0

0

32. Registratie niet-ingezetenen (RNI)

Bestuur en organisatie

B

175

0

0

0

0

-175

0

0

0

0

33. Opleidingsprogramma Publiekszaken

Financiën

B

300

300

100

0

0

Bestuur en organisatie

-300

-300

-100

0

0

34. Herijking eigen bijdragen CAK

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

0

0

0

0

0

35. Actualisatie VGP

Financiën

B

632

0

0

0

0

Wonen en stedelijke ontwikkeling

-632

0

0

0

0

36. Extra rijksmiddelen RMC

Onderwijs

B

63

63

63

63

63

-63

-63

-63

-63

-63

37. Extra rijksmiddelen Volwasseneneducatie

Onderwijs

B

104

104

104

104

104

-104

-104

-104

-104

-104

38. Decentralisatie uitkering Bodemsanering

Financiën

B

-125

780

-312

-312

-312

-315

0

0

0

0

Openbare ruimte

B

0

-269

0

0

0

440

-512

312

312

312

39. Regionale samenwerking klimaatadaptie

Openbare ruimte

B

160

0

0

0

0

-160

0

0

0

0

40. Energiecontroles bij bedrijven

Openbare ruimte

B

85

0

0

0

0

-85

0

0

0

0

41. Provinciale subsidie overdracht bodemtaken

Openbare ruimte

B

20

30

0

0

0

-20

-30

0

0

0

42. SPUK subsidie Diffuus Lood

Openbare ruimte

B

-154

154

0

0

0

154

-154

0

0

0

43. SSV gevelisolaties

Openbare ruimte

B

-840

845

0

0

0

840

-845

0

0

0

44. Beheer stroom-/wateraansluiting

Bereikbaarheid

100

100

100

100

100

Cultuur en Cultureel Erfgoed

-20

-20

-20

-20

-20

Economie en toerisme

-80

-80

-80

-80

-80

45. Parkeeropbrengsten Vierdaagse

Bereikbaarheid

B

132

140

140

140

140

Economie en toerisme

B

-132

-140

-140

-140

-140

46. Kabels en leidingen in de grond

Bereikbaarheid

B

1.500

0

0

0

0

-1.500

0

0

0

0

47. Reserve Rivierenpark en Stadsbrug

Bereikbaarheid

-153

0

0

0

0

Financiën

B

153

0

0

0

0

48. Integraal Zorgakkoord

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

750

0

0

0

0

-750

0

0

0

0

49. Preventie met gezag

Veiligheid

B

150

0

0

0

0

-150

0

0

0

0

50. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

0

0

0

0

0

51. CDOKE klimaatmiddelen

Openbare ruimte

B

3.490

3.490

3.490

0

0

-3.490

-3.490

-3.490

0

0

52. Bijdrage Stichting Onderhouden Nijmegen

Financiën

-17

0

0

0

0

Wonen en stedelijke ontwikkeling

B

17

0

0

0

0

53. Index Beschermd Wonen

Financiën

B

-836

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

836

0

0

0

0

  1. Uitvoeringskosten

Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat we de uitvoeringskosten toerekenen aan de juiste taakvelden. Bij het opstellen van de Stadsbegroting gebeurt dat op basis van de verwachte inzet van medewerkers. In de periode daarna krijgen we meer inzicht in de concrete inzet van de medewerkers, wat leidt tot een betere toerekening van kosten aan de verschillende taakvelden.  Daarnaast is er sprake van formatiewijzigingen, invulling van taakstellingen en bijstellingen op de uitvoeringsbudgetten met een uitwerking over meerdere taakvelden.

  1. Tijdelijk verblijf 18+ regiobijdrage

Voor tijdelijk verblijf 18+ betalen we voor de regio Rijk van Nijmegen. Lopende het jaar ontvangen wij een voorschot (regiobijdrage) van de andere gemeenten. Hierbij begroten we de regiobijdrage incidenteel. Daarbij kunnen we ook onze lasten ophogen. Zo komen we dichter bij de realiteit. Het betreft een budget neutrale wijziging.

  1. Zorg binnen onderwijs (ZBO)

In de regio Rijk van Nijmegen werken onderwijs en gemeenten samen in het programma Jongeren naar school of werk (de aanpak voortijdig schoolverlaten). Bij het opstellen van het programma voor de jaren 2020-2024 is uitgesproken dat een betere aansluiting tussen onderwijs en zorg hét belangrijkste kader is voor de komende programmaperiode. Er is behoefte aan meer ontschotting, meer preventieve maatregelen in de onderwijscontext en versterking van de zorgstructuur rondom de school. Het gaat in deze pilot om zorg binnen onderwijs (ZBO), hieronder verstaan we in deze pilot ambulante begeleiding en begeleiding en verzorging. ZBO wordt ingezet om mogelijk te kunnen maken dat leerplichtige kinderen met een beperking, ontwikkelingsachterstand of beperkende aandoeningen toch kunnen deelnemen aan onderwijs. We verwerken dit voor 2023 en 2024 budget neutraal in de begroting.

  1. ZonMW Time of your Life

De gemeente Nijmegen heeft in 2023 50K subsidie ontvangen van ZonMW (min OCW) voor het uitrollen van het project Maatschappelijke Diensttijd  (MDT). Deze toegekende subsidie van ZonMW is bij collegevoorstel ‘Subsidie MDT Kort Time of Your Life’ (collegebesluit 19 september 2023) doorgezet naar de uitvoeringsorganisatie Time Of Your life. In het voorstel is aangegeven de inkomende en uitgaande subsidie bij de 2e Voortgangsmonitor 2023 in de begroting te verwerken. Dit doen we door een verhoging van de lasten én baten bij het programma Onderwijs. Het betreft hier een specifieke uitkering ZonMW en zal ook aan haar (op basis van de te ontvangen verantwoording van Time of your Life) moeten worden verantwoord.

  1. Centralisatie doorbraakbudget sociaal domein

In 2020 heeft het college de Regeling Doorbraakbudget sociaal domein vastgesteld. De beschikbare budgetten voor deze regeling zijn verdeeld over vier taakvelden. Om het werkproces te vereenvoudigen en de administratieve belasting te verlagen centraliseren we de budgetten.

  1. Landingsprogramma Nieuwkomers

De gemeente Nijmegen heeft in 2023 subsidie ontvangen van ZonMW (ministerie OCW) voor het uitrollen van het  Maatschappelijke Diensttijd  (MDT)-project Landingsprogramma nieuwkomers. In het collegevoorstel “Startprogramma voor jongeren die op de wachtlijst staan voor nieuwkomersonderwijs” (collegebesluit 4 april 2023) en de bijbehorende Raadsbrief werd al melding gemaakt van (de zoektocht naar) deze alternatieve dekkingsbron voor het project Landingsprogramma Nieuwkomers. Op basis van de beschikking van ZonMW kunnen deze externe middelen worden toegevoegd aan de gemeentelijke begroting van het programma Onderwijs.  We verwerken dit met een verhoging van de lasten én baten bij het programma Onderwijs.
Het betreft hier een specifieke uitkering ZonMW en zal ook aan haar moeten worden verantwoord.

  1. Aankoop Vastgoed

In de kadernota Vastgoed 2012, die medio juli 2012 door de gemeenteraad is vastgesteld, worden vastgoedobjecten die een gemeentelijk beleid dienen en niet voor ontwikkeling in aanmerking komen, verworven. Recent heeft de gemeente het object aan de St. Hubertusstraat 50 aangekocht. Met het verzamelvoorstel worden de hiermee gepaard gaande jaarlijkse exploitatielasten budget neutraal opgenomen in de begroting.

  1. Domein-overstijgend Samenwerken project Sociaal Arrangeren

Van het rijk hebben we een beschikking ontvangen voor een Specifieke Uitkering (SPUK) voor de periode  aug-dec 2023 inzake voortzetting van het project Sociaal Arrangeren. Dit project levert een bijdrage aan een hogere kwaliteit van leven van kwetsbare ouderen. Als gevolg hiervan is er een verminderde behoefte aan Wlz-zorg en een latere of -geen instroom in de verpleegzorg verwacht. Dit project is al van aug 2021 t/m juli 2023  eerder door de gemeente Nijmegen gefinancierd. De SPUK die we ontvangen is voor voortzetting voor de periode aug-dec 2023.

  1. Jong Volwassenen

Er is een aanbesteding geweest voor Gemeente Nijmegen waarbij verblijfs- en nazorg is ingekocht voor de groep Jong Volwassenen met complexe problematiek. De hiermee samenhangende kosten gaan centraal lopen via het product 6.72 Maatwerk-dienstverlening 18-.  50% van deze kosten worden gedekt uit het product 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ en toegevoegd aan het product  6.72 Maatwerkdienstverlening 18-.

  1. Hondenuitlaatplaatsen (HUPS)

Met een budgettair neutrale wijziging koppelen we HUPS aan een nieuw doel “ We zorgen voor voldoende hondenvoorzieningen zoals hondenlosloopgebieden en / of hondenuitlaatplaatsen (HUP’s)” binnen de doelenboom.

  1. Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne

Via de 1e voortgangsmonitor 2023 zijn de door het Rijk (Ministerie van J&V) beschikbaar gestelde middelen voor de leefgelden ontheemden Oekraïne toegevoegd aan het programma Werk en Inkomen. Via de 2e voortgangsmelding voegen we deze middelen toe aan het programma Welzijn Wijkontwikkeling en Zorg om hiermee te kunnen voldoen aan de Iv3 informatievoorschriften. Alle kosten worden hiermee dan verantwoord in 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie en niet in 6.3 inkomensregeling.

  1. Aanvulling Specifieke uitkering functies jeugdhulp academische centra kinder-en Jeugdpsychiatrie

De gemeente Nijmegen heeft voor de uitvoering academische onderzoeksfunctie van de academische centra kinder-en jeugdpsychiatrie en plaatsingscoördinatie gesloten jeugdhulp voor het jaar 2023 en 2024 een loon prijsontwikkeling (LPO) ontvangen. De begroting passen we budget neutraal aan.

  1. Decentralisatie Uitkering Vrouwen Opvang (DUVO) bijdrage gemeenten

Gemeente Maasdriel en Zaltbommel behoren niet tot de regio Nijmegen voor de  DUVO (Decentralisatie Uitkering Vrouwen Opvang). Ze ontvangen hiervoor het DUVO-deel van Den Bosch. Zij betalen hieruit een bijdragen voor de kosten die gemaakt worden binnen regio Nijmegen. Het betreft een budget neutrale wijziging.

  1. Logistics Valley regio Nijmegen

We corrigeren structureel de begroting van de regiogemeenten, zowel de lasten als de baten, voor Logistics Valley Regio Nijmegen. Deze wijziging is budget neutraal. Tevens verplaatsen we de bijbehorende begroting van taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen naar taakveld 3.1 Economische ontwikkeling.

  1. Vierdaagse beleid

Inzake het Vierdaagse beleid verwijderen we een niet te realiseren baat uit de begroting door een budget neutrale aanpassing van verlaging van de lasten en de baten.

  1. Nieuwbouw de Hulsen

Vanwege nieuwe eisen in het bouwbesluit en excessieve bouwkostenstijging is het krediet voor de nieuwbouw de Hulsen (K000313)  opgehoogd via de 1e voortgangsmonitor 2022. Met Iriszorg zijn overeenkomsten gesloten over koop en-maximale- terughuur na nieuwbouw. De bouwkostenstijging kon niet worden opgevangen met een huurverhoging. De dekking van de bijbehorende kapitaallasten komen vanuit de saldireserve. Met deze wijziging hevelen we de middelen budget neutraal over van de saldireserve naar de bestemmingsreserve afschrijvingen.

  1. Huurderving museum Het Valkhof

Het gebouw Het Valkhof is vanaf het moment van aankoop door de gemeente aan Stichting Het Valkhof in bruikleen gegeven, waarbij alle risico’s voor rekening van museum het Valkhof blijven. Gedurende het traject van verbouwing, ontvangt de gemeente echter geen huurinkomsten. De Stichting Museum Het Valkhof kan immers op de betreffende locatie haar museale doelstellingen in de periode 2022-2024 niet verwezenlijken.
Deze kosten kunnen worden opgevangen binnen het programma cultuur. Hiervoor maken we een budget neutrale wijziging waarmee de huurderving voor 2023 en 2024 is gedekt.

  1. Noodfonds energie amateursportverenigingen

In 2023 is de SPUK regeling “noodfonds energie amateursportverenigingen” in het leven geroepen.
Hiermee worden amateursportverenigingen gecompenseerd voor de gestegen energiekosten. De gemeente ontvangt  als enige partij voor de amateursportverenigingen deze uitkering en zet  dit bedrag één op één door naar de verenigingen in de vorm van een subsidie. De begroting passen we budget neutraal aan.

  1. Meerkosten energie openbare zwembaden

De hoge energieprijzen hebben een grote impact op de openbare zwembaden. Deze zwembaden zijn van groot belang voor de sport- en beweeginfrastructuur. Om de openbare zwembaden te behouden, kunnen gemeenten voor een deel van de meerkosten voor energie gebruik maken van de regeling Specifieke uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden. In 2023 is de SPUK regeling “meerkosten energie openbare zwembaden” in het leven geroepen. De gemeente ontvangt als enige partij voor de zwembaden deze uitkering. Deze aanvraag is inmiddels geschied, beoordeeld en goedgekeurd. Met een budget neutrale wijziging verwerken we de rijksbijdrage in de begroting.

  1. Praktijkondersteuner huisartsen (POH) GGZ volwassenen

De tijdelijke subsidie poh-ggz voor volwassenen is gestopt per 2023. De subsidie werd verstrekt met middelen vanuit het begeleidingsbudget. Nu de subsidie stopt verplaatsen we de middelen weer terug naar het taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+, waar het begeleidingsbudget onder valt. Het betreft een budget neutrale wijziging.

  1. Ark van Oost

Per 1 september 2023 hebben wij als gemeente de overeenkomst met de pachter van de Ark van Oost beëindigd. Wij gaan nu zelf de in- en verkoop van de horeca inregelen. Hierdoor dienen we zowel de lasten als de baten op te ramen. Dit doen we budgetneutraal en structureel.

  1. Sport –en bewegen plus

Binnen het project sport- en bewegen plus zien we al jaren een gestage teruggang in  het aantal deelnemers. Het is dus logisch om zowel de lasten als ook de baten af te ramen. Dit doen we budgetneutraal en structureel.

  1. Actualisering onderhoudsplan vastgoed 2023

Op basis van een actualisering van het onderhoudsplan door onze onderhoudspartij Heyday wordt de begroting aangepast. Het betreft een budget neutrale wijziging.

  1. Medische heroïne behandeling

Jaarlijks ontvangen wij van het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport middelen voor heroïne behandelingen middels een specifieke uitkering (SPUK). Recentelijk hebben wij aanvullende middelen ontvangen vanwege loon- en prijsontwikkeling over 2023. Het betreft een budget neutrale wijziging.

  1. Aanpassing decentrale uitkering vrouwenopvang (DUVO)

Via een budget neutrale wijziging herverdelen we een deel van de DUVO middelen voor 2023.

  1. Regionaal Jeugdprogramma

De geactualiseerde begroting van het regionale Jeugdprogramma leidt tot een budgettair neutrale begrotingswijziging. Tegenover de hogere uitvoeringslasten staan voor hetzelfde bedrag hogere baten vanuit de deelnemende regiogemeenten.

  1. Doorbraakteam

Met een budget neutrale wijziging passen we de begroting aan waarmee de dekking van het doorbraakteam welke werkzaam zijn bij het bureau Veilige en zorgzame stad op de juiste plek komt te staan.

  1. Versterkingsgelden (Jihadisme)

Er is voor 2023 een rijksbijdrage ontvangen voor project Versterkingsgelden om het Jihadisme tegen te gaan. Voor de uitgaven voor dit project passen we de begroting budgettair neutraal aan.

  1. Project Re-integratie officier (RIO), Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid( IO-IPTA)

Er is voor project RIO-IPTA 2023-2024 een rijksbijdrage ontvangen en voor de uitgaven van dit project passen we de begroting budgettair neutraal aan.

  1. Nazorg –ex-gedetineerden

Er is voor 2023 een rijksbijdrage ontvangen voor begeleiding van ex-gedetineerden. Voor de uitgaven van dit  project passen we de begroting budgettair neutraal aan.

  1. Reisdocumenten

We actualiseren de begroting voor reisdocumenten, er worden meer leges- inkomsten verwacht en meer kosten voor uitvoeringskosten. Wij stellen voor om de begroting budget neutraal aan te passen.

  1. Registratie niet ingezetenen (RNI)

We actualiseren de begroting voor RNI, er worden meer leges- inkomsten verwacht en meer kosten voor uitvoeringskosten. Wij stellen voor om de begroting budget neutraal aan te passen.

  1. Opleidingsprogramma Publiekszaken

In de Stadsrekening 2021 is een bestemmingsreserve gevormd voor een opleidingsprogramma binnen de afdeling Publiekszaken. Hiermee maken we onze organisatie op dit onderdeel weer toekomstproof. Op basis van het bestedingsplan zetten we deze middelen budget neutraal in de begroting (2023-2025).      

  1. Herijking eigen bijdragen hulpmiddelen, huishoudelijke hulp en begeleiding

We hebben op basis van het aantal unieke cliënten het verdeelmodel van de eigen bijdragen, geïnd via het Centraal Administratie Kantoor (CAK), herijkt. Hieruit blijkt dat de begrote eigen bijdragen van Hulpmiddelen omhoog moeten en de eigen bijdragen voor huishoudelijke hulp en begeleiding naar beneden moeten worden bijgesteld. Het betreft een budget neutrale wijziging.

  1. Actualisatie Voortgangsrapportage Grote Projecten 2023 (VGP)

Op 5 april 2023 is het raadsvoorstel Voortgangsrapportage Grote Projecten 2023 vastgesteld. De daarin opgenomen wijzigingen in de planexploitaties, voorzieningen, mutaties aan de saldireserve en toegepaste
parameters zijn met begrotingswijziging BW-01867 verwerkt. In de loop van 2023 zijn de parameters aangepast. Op basis van deze bijstelling actualiseren we de begroting.

  1. Extra Rijksmiddelen voor Regionale meld- en coördinatiefunctie (RMC)

Bij beschikking dd 18072023 heeft het Min OCW/DUO de gemeente Nijmegen een aanvullende subsidie verstrekt voor de uitvoering van de RMC-functie. De extra middelen vloeien voort uit de loon- en prijsaanpassing van het Rijk op de eerder afgeven beschikking van DUO. Op inhoud betreft het hier de uitvoering van de regionale aanpak voortijdig schoolverlaten. De extra middelen worden budget neutraal in de begroting van het programma Onderwijs opgenomen door een verhoging van de lasten en baten. Het betreft hier een specifieke uitkering van Min OCW waarvoor de verantwoording via de SiSa verklaring in de gemeentelijke jaarrekening wordt afgelegd.

  1. Extra Rijksmiddelen voor de Volwassenen Educatie (VE)

Bij beschikking dd 18072023 heeft het Min OCW/DUO de gemeente Nijmegen een aanvullende subsidie verstrekt voor educatie 2023. De extra middelen vloeien voort uit de loon- en prijsaanpassing van het Rijk.  De uitvoering Educatie vindt plaats in regionaal verband; Nijmegen is contactregio. De extra middelen verwerken we budget neutraal in de begroting van het programma Onderwijs met een verhoging van de lasten en baten. Het betreft hier een specifieke uitkering van Min OCW waarvoor de verantwoording via de SiSa verklaring in de gemeentelijke jaarrekening wordt afgelegd.

  1. Aanpassing meerjarenbegroting bestemmingsreserve Decentralisatie-uitkering Bodemsanering (DUB)

Op 6 juli 2016 is de Raad akkoord gegaan met de instelling van de bestemmingsreserve ‘Decentralisatie uitkering Bodemsanering’ en de bijhorende meerjarenbegroting 2016 t/m 2020 (raadsbesluit 87/2016; BW-01449). De dekking was afkomstig van rijksmiddelen via het Gemeentefonds (1,1 miljoen per jaar t/m 2020).  In het raadsvoorstel is aangegeven dat de jaarlijkse uitgaven moeilijk te voorspellen zijn met name door de dynamiek binnen de gemeentelijke ontwikkelingslocaties. Om die reden passen we jaarlijks bij de Tweede Voortgangsmonitor de begroting aan op basis van de meest recente inzichten. We verwerken dan eveneens de ontvangen middelen uit het Gemeentefonds die we jaarlijks voor dit doel ontvangen. Ook voor 2023 is er sprake van een actualisatie van de begroting. Het effect op de programma’s Openbare Ruimte en Financiën loopt per saldo budget-neutraal.

  1. Regionale samenwerking klimaatadaptatie

Binnen de Regionale Adaptatie Strategie (RAS) is afgesproken dat Nijmegen penvoerder is binnen deze samenwerking tussen Nijmegen, de provincie Gelderland en deelnemende regiogemeenten, voor onderstaande projecten.
RAS-RUP uitvoering. Nijmegen int hiervoor de jaarlijks afgesproken bijdragen van de deelnemende partners en betaalt daaruit de projectkosten. Het geheel is budgettair neutraal.
Project Samen hitte aanpakken in het Rijk van Maas en Waal.
Dit betreft het beheer van provinciale subsidiemiddelen, waarvan 80% in 2022 als voorschot is ontvangen. Uit dit voorschot betaalt Nijmegen de subsidiedeclaraties voor de eigen hittestressprojecten en die van de overige deelnemende gemeenten. Deze declaraties worden volledig gecompenseerd uit de ontvangen opbrengsten.
Beide projecten passen binnen de bestaande gemeentelijke klimaatdoelen. We verwerken dit budget-neutraal in de begroting.

  1. Energiecontroles bij bedrijven 2023 (EML)

De provincie Gelderland heeft in 2023 een subsidie toegekend voor de uitvoering van energiecontroles bij bedrijven (EML). Met deze melding passen we de lasten en baten in de begroting hierop aan. Het geheel is budgettair neutraal.

  1. Subsidie Provincie Gelderland in het kader van overdracht bodemtaken

Nijmegen heeft op 16 december 2022 een toekenningsbesluit van de provincie Gelderland ontvangen. Doel van deze subsidie aan de gemeenten in Gelderland is het oplossen van knelpunten rond de overdracht van bodemtaken onder de Omgevingswet. Wij verwerken dit in de begroting met een verhoging van de lasten en baten.

  1. SPUK-subsidie Diffuus lood

Het Rijk heeft Nijmegen subsidie verleend voor onderzoek naar de aanwezigheid van lood in kwetsbare gebieden. De stadsbegroting is hierop ingericht bij de Eerste Voortgangsmonitor 2022 (BW-01809) (via OMBD O140). Door vertraging in de uitvoering willen we eenmalige budget doorschuiven van 2023 naar 2024.

  1. SSV gevelisolaties

Het Rijk verleent Nijmegen subsidie voor geluidsanering van woningen op de zogenaamde ‘B-lijst’ (SSV-regeling). De stadsbegroting is hierop ingericht bij raadsbesluit 159/2015, dd 17 december 2014 (BW-01382) (via OMBD O079). De aanpak verloopt via aparte clusters van een of meer straten; het rijk verleent hierbij per cluster subsidie voor eerst de voorbereidingsfase en vervolgens de saneringsfase. De uitvoering is afhankelijk van de voortgang in onder andere de aanbestedingsprocessen. Bij de Tweede Voortgangsmonitor actualiseren we jaarlijks de meerjarenbegroting. Voor 2023 gaat het daarbij om algemene voorbereidings- en begeleidingskosten en uitvoering Hatertseweg, Prins Bernhardstraat-Heyendaalseweg e.o, Tweede Oude Heselaan e.o. Groesbeeksweg-Weg door Jonkerbos en de Kronenburgersingel - Lange Hezelstraat .
Het geheel verloopt budget-neutraal in de begroting.

  1. Beheer stroom- en wateraansluiting

Binnen het programma Bereikbaarheid, taakveld 2.1 Verkeer en vervoer staat het budget beheer stroom- en wateraansluiting. Dit betreft o.a. het onderhoud van de evenementenkasten die worden ingezet voor de Vierdaagse en overige evenementen. Via deze technische wijziging willen we het budget structureel verdelen naar de programma’s en taakvelden waar deze kosten op thuis horen. Het gaat daarbij om programma Economie, taakveld 3.4 Economische promotie en programma Cultuur en Cultureel erfgoed, taakveld 5.3 Cultuurpresentatie.

  1. Parkeeropbrengsten Vierdaagse

Binnen het programma Economie en toerisme staan parkeeropbrengsten voor de Vierdaagse. We stellen voor het bedrag structureel over te hevelen naar het programma Bereikbaarheid, taakveld  0.63 Parkeerbelasting.

  1. Kabels en leidingen in de grond

Als er grondwerkzaamheden worden verricht in verband met kabels en leidingen in de grond dan ontvangen wij hiervoor leges. Hier tegenover staan begrote lastenbudgetten waaruit we de herstelwerkzaamheden betalen. Al enige jaren blijkt dat de lasten- en batenramingen te laag zijn opgenomen in de begroting van het programma Bereikbaarheid. We willen nu zowel de lasten als de baten verhogen om beter aan te sluiten bij de werkelijkheid.

  1. Reserve Rivierenpark en Stadsbrug

Op basis van de feitelijke benodigde middelen verwerken we de benodigde mutaties in de reserves voor Rivierenpark en Stadsbrug.

  1. Integraal Zorgakkoord (IZA)

Onze gemeente heeft als mandaatgemeente op 29 september 2023 een SPUK-beschikking gekregen in verband met het Integraal Zorgakkoord (IZA). De beschikking gaat alleen over 2023, voor het eind van het jaar kunnen middelen voor 2024-2026 aangevraagd worden. Het doel van dit akkoord is om het zorgstelsel toegankelijk, goed van kwaliteit en betaalbaar te houden. Al eerder dit jaar ontvingen wij als gemeente SPUK middelen in het kader van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Met GALA bouwen we aan een fundament voor een gerichte lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis. GALA richt zich expliciet op de voorkant. Doel van deze akkoorden (GALA en IZA) is steviger in te zetten op het bereiken van een gezondere samenleving onder andere door het doorbreken van schotten, domein-overstijgende samenwerking en meer samenhang te creëren in de aanpak. De SPUK regeling GALA en het IZA akkoord vullen elkaar aan.
Het IZA  heeft een regionaal karakter en de middelen worden via de gemeente Nijmegen uitbetaald. De verwachting is dat er in 2023 maar een klein deel van dit geld (750k) wordt besteed. Het resterend bedrag zou terugbetaald moeten worden. Wat niet uitgegeven wordt in 2023 moet terugbetaald worden aan het rijk.

  1. Preventie met Gezag

Om te voorkomen dat jongeren en jongvolwassenen tussen de 18 en 27 jaar de (georganiseerde en ondermijnende) criminaliteit ingaan of hierin verder afglijden, zet het ministerie van Justitie
en Veiligheid sinds een aantal jaar extra in op preventie en repressie bij de aanpak van jeugdcriminaliteit.
In 2023 is de gemeente Nijmegen  uitgenodigd om  deel te nemen aan het Rijksprogramma Preventie met Gezag, om zo met middelen van het Rijk de voedingsbodem voor georganiseerde en ondermijnende criminaliteit weg te nemen, ervoor te zorgen dat jongeren en jongvolwassenen niet in deze criminaliteit belanden of hierin verder afglijden, en om reeds bestaande criminele organisaties waarin jongeren en jongvolwassenen actief zijn te ontwrichten. Op 4 oktober 2023 is een vraag ingediend die in eerste instantie geldt voor 2,5 jaar, daarna volgt een cyclus van vier jaar. Op basis van deze regeling zullen budgetten voor de periode 1 juni 2023 tot 1 juni 2026 kunnen worden toegekend. Voor de uitgaven voor dit project passen we de begroting budgettair neutraal aan.

  1. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

Er vindt voor 2023 een eenmalige technische verschuiving binnen hetzelfde programma een verschuiving plaats tussen taakveld 7.1 Gezondheidsverschillen en taakveld 6.1 Valpreventie. Dit valt binnen de toegestane norm van 15% van de ontvangen specifieke uitkering (SPUK)  Gala middelen.

  1. Capaciteit decentrale overheden voor klimaat en energiebeleid (CDOKE-klimaatmiddelen)

Met de uitkering CDOKE hebben wij de opdracht van het rijk om de capaciteit (bemensing) te vergroten bij decentrale overheden voor de uitvoering van klimaat- en energiebeleid. De middelen zijn bedoeld voor de loonkosten voor de jaren 2023 tot en met 2025. Wij zetten deze middelen in voor diverse functies voor uitvoering van het klimaat- en energiebeleid. Onder klimaat- en energiebeleid valt beleid dat bijdraagt aan het behalen van de doelen uit de Klimaatwet. De Klimaatwet houdt in dat Nederland uiterlijk in 2050 klimaatneutraal wil zijn. Het doel voor 2030 in de Klimaatwet is om de uitstoot van C0 met minimaal 55% te verminderen.
Over het vervolg na 2026 zijn bestuurlijke afspraken gemaakt dat deze regeling wordt vastgelegd in een wet. Dit betreft een budgettair neutrale aanpassing in onze begroting van lasten én baten vanuit de toegekende tijdelijke regeling: capaciteit decentrale overheden voor klimaat en energiebeleid (CDOKE).

  1. Bijdrage Stichting Onderhouden Nijmegen

Wij hebben een bedrag ontvangen van de Stichting Onderhouden Nijmegen ten behoeve van het Woonfonds.
Deze ontvangst moet worden toegevoegd aan de reserve Woonfonds. We verwerken dit budget-neutraal in de begroting.

  1. Index Beschermd Wonen

Bij het opstellen van de Stadsbegroting indexeren we jaarlijks de rijksmiddelen Bescherm wonen en Jeugd. Na het bekend worden van de definitieve loonprijsontwikkeling stellen we de begroting bij. Dit verloopt budget-neutraal.

Taakmutaties

In het verzamelvoorstel zijn de volgende bestaande taakmutaties (tot en met de septembercirculaire 2023) overgeheveld naar de programma’s.

1. Meicirculaire '23

2023

2024

2025

2026

2027

Financiën

Overheveling naar programma's

8.198

Bereikbaarheid

Suppletie-uitkering Bommenregeling

-50

Bestuur en organisatie

GDI voorzieningen 2022

80

Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslag

-30

Onderwijs

Onderwijshuisvesting (V)SO

31

Onderwijshuisvesting VO

-67

Openbare ruimte

Bodembescherming (DU)

-315

RES regio’s (DU)

-510

Veiligheid

Suppletie-uitkering Bommenregeling

-156

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Beschermd Wonen (IU)

-3.661

Einde lening Inburgeringsplicht (ELIP) (DU)

-25

Jeugdhulp kinderen in een AZC (DU)

64

Leerlingenvervoer Oekraïne (DU)

-154

Maatschappelijke begeleiding (DU)

-121

Maatschappelijke opvang en OGGz (DU)

44

Voorschoolse educatie

-21

Werk en Inkomen

Loon- en prijsbijstelling 2023 participatie

-107

Participatie (IU) Beschut

-85

Participatie (IU) WSW

-1.143

Wonen en stedelijke ontwikkeling

Suppletie-uitkering Bommenregeling

-1.813

Verdeling structurele middelen Wet goed Verhuurderschap

-33

Wet Goed Verhuurderschap (DU)

-126

2. Septembercirculaire '23

2023

2024

2025

2026

2027

Financiën

701

2.159

1.230

1.245

1.230

Onderwijs

Onderwijs achterstanden

-92

-93

-95

-92

-91

Onderwijshuisvesting (V)SO

105

147

162

181

196

Onderwijshuisvesting VO

3

-96

-138

-195

-237

Openbare ruimte

Regionale Energie Strategieën (DU)

0

-510

-510

-510

-510

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Beschermd Wonen (IU)

-114

143

0

0

0

LHBTI beleid Regenboogsteden (DU)

-20

-20

-20

-20

0

Maatschappelijke opvang en OGGz (DU)

-280

-280

-280

-280

-280

Rijksvaccinatieprogramma

0

-55

-58

-54

-56

Vrouwenopvang (DU)

16

-13

-13

-16

-15

Werk en Inkomen

Begeleiding jongeren naar werk (DU)

0

-289

0

0

0

Bijzondere bijstand en vroegsignalering

0

-793

0

0

0

Participatie (IU) WSW

-319

-300

-278

-259

-237

Deze pagina is gebouwd op 12/14/2023 15:20:08 met de export van 12/14/2023 15:10:58