Bijlage Ongewijzigde programmameldingen
In deze bijlage nemen we de programmameldingen op die niet zijn gewijzigd ten opzichte van de 1e Voortgangsmonitor.
Programma Sport
Stijging energiekosten sportaccommodaties
Wij stellen voor de hogere energielasten op het programma Sport nu al in de begroting te verwerken, omdat dit budget als onderbouwing dient voor de aanvraag van een specifieke uitkering van vergoeding van de BTW op de energielasten bij sportaccommodaties. Bij de gestegen energielasten op de overige programma’s speelt dit niet en hebben we de ruimte om dit later in het jaar aan te passen, als het niet opgevangen kan worden binnen het programma.
Programma Bestuur en organisatie
Stijging porti en vrachtkosten
Er volgt een nieuwe aanbesteding voor Porti en vrachtkosten. Als gemeente zijn we verplicht de Nijmegenaar analoog te informeren tenzij men expliciet aangegeven heeft informatie digitaal te willen ontvangen. Bij sommige informatie kiezen we er ook bewust voor om dit per analoge post te doen zoals bij huis aan huis verspreiding of grote, eenmalige mailingen (bijvoorbeeld de Coronapandemie, inkomensondersteunende maatregelen i.v.m. grote prijsstijgingen en verkiezingspost). We verwachten dat de kosten van de aanbesteding met 50% stijgen. De nieuwe (raam)overeenkomst is per 1 juli 2023 ingegaan inclusief de verwachte prijsstijging. We zien gedurende de zomermaanden wel een lagere afname, dit is grotendeels te verklaren door een seizoen patroon. De verwachting is dat de afname, net als voorgaande jaren, het einde van het jaar weer aantrekt.
Hulp slachtoffers aardbeving Turkije
De gemeente heeft een bijdrage gedaan voor leniging van de nood ten gevolge van de aardbeving in Turkije van 6 februari 2023.
Viering 100 jaar universiteit
Voor de viering van 100 jaar universiteit in onze stad werken wij actief mee aan een aantal door de RU georganiseerde activiteiten in de stad en bieden wij de RU een geschenk aan.
Frictiekosten personeel Publiekszaken
Wij verwachten dit jaar €220.000 aan personele frictiekosten. De kosten hebben hoofdzakelijk betrekking op vaststellingsovereenkomsten.
Juridisch Adviseur Bezwarencommissie
Om uitvoering te geven aan het Raadsbesluit over de Bezwarencommissie is de structurele inzet van twee fte (Juridisch Adviseur en Kwaliteitsmedewerker) bij de afdeling Inkomen, Zorg en Leerrecht noodzakelijk. Deze functionarissen vertegenwoordigen het College in de onafhankelijke bezwarencommissie. Het gaat om een jaarlijks bedrag van € 201.774. De inzet in het lopende jaar start echter pas in september. De benodigde loonsom voor 2023 bedraagt € 67.258. De dekking hiervan is voorzien vanuit de centrale stelpost Wwb bij het programma Financiën. Gemeentebreed is het effect van deze melding budgettair neutraal.
Mens als Middelpunt
In het kader van “Mens als Middelpunt” (voorheen “Burger Centraal”) maken we onze dienstverlening eenvoudiger, toegankelijker en minder versnipperd (zoveel mogelijk 1 loket, ook voor multiproblematiek). We richten ons erop om in de dienstverlening nadrukkelijk vragen en behoeften van Nijmegenaren centraal te stellen. We pasten daarom onder meer de uitvoeringsorganisatie voor de verstrekking van uitkeringen aan.
De hogere kosten die daarmee samenhangen bedragen € 290.000 . Deze dekken we uit de stelpost Extra uitvoeringskosten Wwb bij het programma Financiën.
Project Insourcing BRIKS-taken
In het coalitieakkoord is aangegeven dat we de BRIKS-taakuitvoering weer terug willen halen naar de gemeente. Met het collegebesluit van 27 september 2022 is besloten dit formeel aan ODRN kenbaar te maken. Om dit te realiseren is het project insourcing BRIKS-taken gestart. In 2023 wordt de herinrichting voorbereid en samen met de projectgroep Omgevingswet een fysiek loket voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) ingericht. De verwachtte kosten voor 2023 om dit te kunnen realiseren zijn € 325.000.
Programma Bereikbaarheid
Aanpassing negatieve reserve Bereikbaarheidsfonds
Bij de jaarrekening 2022 hebben we geconstateerd dat de reserve een negatief saldo heeft van € 81.000. Dit bedrag had uit een andere reserve moeten worden onttrokken. Deze omissie kan niet worden gecorrigeerd omdat de juiste reserve niet meer bestaat. Conform de BBV mag een reserve niet negatief zijn. Door een samenloop van omstandigheden is teveel uit deze reserve onttrokken waardoor een negatief saldo is ontstaan. Omdat dit niet kan moeten we 81.000 toevoegen.
Programma Wonen en Stedelijke ontwikkeling
Aansluiting vastgesteld werkplan ODRN met raming Stadsbegroting 2023
Deze melding betreft het effect tussen het in december 2022 vastgestelde werkplan 2023 en de Stadsbegroting 2023-2026 met betrekking tot het begrotingsjaar 2023. Sinds 2020 is het werkplan van de ODRN leidend voor de financiering van de taakuitvoering. Omdat het werkplan 2023 in december 2022 is vastgesteld, kon in onze begroting 2023 geen rekening worden gehouden met de hoger uitvallende kosten. Daarom maken we daar nu melding van.
Aanvullende indexering werkplan 2023 ODRN
De ODRN geeft medio april aan dat bij het opstellen van de begroting 2023 (in het eerste kwartaal van 2022) de omvang van de kostenstijging als gevolg van de inflatie en met name de komende nieuwe cao nog niet was te voorzien. De ODRN wordt geconfronteerd met kostenstijgingen die ze niet in de vastgestelde begroting kunnen dekken. De ODRN becijfert een aanvullende bijdrage over 2023 van 1,9 miljoen euro (+ 7,31%). Dit bedrag is nog gebaseerd op aannames van cao stijgingen 2023. In het najaar van 2023 zal de aanvullende bijdrage over 2023 worden na gecalculeerd. Voor Nijmegen bekent dit een kostenuitzetting van in totaal € 756.000. Te weten voor het programma wonen en stedelijke ontwikkeling € 530.000 (BRIKS) en voor het programma openbare ruimte € 226.000 (Milieu).
Korting plan- en regelsoftware Omgevingswet
In het kader van het Bestuursakkoord Implementatie Omgevingswet is in 2018 de beheerovereenkomst landelijke voorziening digitaal stelsel (DSO-LV) ondertekend. Gemeenten moeten aan deze landelijke voorziening financieel naar rato bijdragen. Hiervoor wordt vanaf 2020 een structurele uitname gedaan uit het gemeentefonds. Deze korting op het gemeentefonds is bij de jaarrekening 2020 verwerkt ten laste van het taakveld Ruimtelijke Ordening. Wij voorzien nog steeds geen besparing op de uitvoeringskosten door de komst van deze landelijke voorziening. Landelijk is de voorziene besparing door de komst van de Omgevingswet nog volop onderwerp van discussie en lijkt de haalbaarheid hiervan in de opgenomen omvang klein. Voor 2023 verwachten we een tekort van € 185.000 op de uitvoeringskosten.
Programma Openbare ruimte
Aanvullende indexering werkplan 2023 ODRN
De ODRN geeft medio april aan dat bij het opstellen van de begroting 2023 (in het eerste kwartaal van 2022) de omvang van de kostenstijging als gevolg van de inflatie en met name de komende nieuwe cao nog niet was te voorzien. De ODRN wordt geconfronteerd met kostenstijgingen die ze niet in de vastgestelde begroting kunnen dekken. De ODRN becijfert een aanvullende bijdrage over 2023 van € 1,9 miljoen euro (+ 7,31%). Dit bedrag is nog gebaseerd op aannames van cao stijgingen 2023. In het najaar van 2023 zal de aanvullende bijdrage over 2023 opnieuw worden berekend. Voor Nijmegen betekent dit een kostenuitzetting van in totaal € 756.000. Te weten voor het programma wonen en stedelijke ontwikkeling € 530.000 (BRIKS) en voor het programma openbare ruimte € 226.000 (Milieu).
Aanpassing GRP-voorziening
De begroting van de voorziening én exploitatie voor riolering dient aangepast te worden op nog niet verwerkte veranderingen. Per saldo levert dit voor de programmabegroting een voordeel op van € 183.000. De veranderingen betreffen een extra indexering naar aanleiding van prijsstijgingen bij de voorbereiding van de Stadsbegroting 2023 (ca. €233.000) en een verlaging van de kapitaallasten (ca. € 50.000) bij de 1e Voortgangsmonitor 2023. Per saldo betekenen deze wijzigingen een extra onttrekking aan de voorziening van € 183.000, welke als voordeel landt binnen de exploitatie.
Programma Financiën
Implementatie nieuw Financieel Informatie systeem
De totale eenmalige implementatiekosten voor implementatie van het nieuwe Financieel Informatie Systeem bestaan uit consultancykosten vanuit de leverancier, kosten voor de testomgeving, voor het omzetten van koppelingen met aanverwante applicaties, voor tijdelijke uitbreiding personele capaciteit en voor externe advieskosten. Tot en met het jaar 2022 hebben we implementatiekosten van Software as a Service (SaaS) als investering verantwoord. Het BBV zegt dat dergelijke implementatiekosten niet als investering mogen worden aangeduid, omdat geen sprake is van een vast actief (een investering met economisch nut): je hebt immers niet het juridisch en het economisch bezit. Hierdoor dienen de daaraan gerelateerde implementatiekosten als exploitatiekosten te worden aangeduid. Door het volgen van deze regelgeving ontstaat er een negatief resultaat van € 902.000.
Indexeringen Verzekeringen
De premies voor verzekeringen stijgen met € 100.000. Oorzaak hiervan is de indexering op de (her)bouwwaarde van de opstal/inventaris met 15%, inflatie in het algemeen en de hogere prijzen voor bouwmaterialen in het bijzonder.
Inzet Stelpost gemeentefonds mutatie uitkeringsgerechtigden
Het voorstel is om deze stelpost in te zetten voor een tweetal meldingen bij het programma Bestuur en organisatie:
- Juridisch Adviseur Bezwarencommissie
- Mens als Middelpunt
Gemeentebreed is het effect van deze melding budgettair neutraal.